Mål

Indlæg af Helle Pedersen

Hvordan tænker du om det du gerne vil?

Det er vigtigt, hvad man tænker om det man gerne vil. Hvis man vil i mål og i mål på den sjoveste og nemmeste måde vel og mærke.

Lisa vil gerne tabe 10 kg, og hun ville helst have gjort det i går. På mandag går jeg i gang tænker Lisa og hun tænker videre. Det bliver hårdt. Jeg bliver sulten. Jeg vil være til besvær når jeg er ude og folk vil blive irriterede når jeg siger nej tak. Jeg bliver sulten. Jeg bliver ukoncentreret . Det tager lang tid. Jeg ved ikke om jeg kan. Jeg skal give afkald på alt det jeg godt kan lide og i laaang tid. Ikke mere chokolade om eftermiddagen, ikke smør på det hvide brød, faktisk ikke engang noget hvidt brød. Ikke rødvin om fredagen og lørdagen. Det er svært at tabe sig, jeg er ikke særlig viljestærk, men jeg skal gøre det. På mandag går jeg i gang. Hvis jeg spiser så lidt som muligt går det hurtigere og jeg skal ikke lide så længe.

Susanne vil også gerne tabe 10 kg. Hun tænker, på hvor dejligt det bliver at kunne passe sit tøj igen. Hun tænker al den energi jeg bruger på at være ked af, at være for tyk. Den kan jeg nu bruge på at være tynd. Hun tænker på det som en rejse, hun skal ud på. Hvordan kan jeg gøre det her så dejligt og spændende som muligt. Hun tænker på alle de sunde ting, hun kan lide at spise. Hun tænker på, hvor dejligt det vil være at vågne om morgenen og tænke på at hun er et lille skridt nærmere sit mål. Hun tænker på, hvor godt hun har det, når hun holder de aftaler hun laver med sig selv. Hun går i gang med at lave en masse små delmål hen i mod målet.

Det er to måder at tænke på. Den første hedder at tænke væk fra målet. Den anden at tænke hen i mod målet. Og hvorfor nu det. Lisa kommer sandsynligvis ikke i mål. Hun bruger al sin energi på at tænke på, hvor hårdt og træls det bliver. Det er ikke motiverende og i vores hjerner giver det ikke mening at gøre noget som vi i virkeligheden ikke har lyst til og som vi tænker dårligt om. Derfor er det så vigtigt, hvad vi siger til os selv. Fordi det vi siger til os selv. Det er højest sandsynligt, det der kommer til at ske.

Derfor er det sådan, at når vi sætter et mål. Så er det fornuftigt, at tænke på al det dejlige vi får ud af det. Faktisk at blive ved indtil vi ikke længere har lyst til at udsætte vores mål til på mandag. Men har lyst til at gå i gang med det samme. Så er motivationen i orden. Når vi udsætter mål er det fordi de er for store, der er noget der forhindre os i at gøre det og vi er ikke motiverede og al motivation starter med hvad du tænker om målet.

Øvelse

Hvis du har et mål, du har prøvet at nå mange gange men ikke har nået. Så prøv engang at lave målet meget mindre og læg mærke til, hvad du tænker om målet. Leg detektiv og find på al det positive du kan, som du får ud af at gå i gang med dette mål. Skriv det ned sig det højt gentag det så tit du kan. På den måde hjælper du dig selv og din hjerne med at få lyst og motivation til at gå i gang og det bliver så meget sjovere.

Se flere blogindlæg