MINDFULNESS RETREAT

Dette retreat er til dig, der ønsker at komme “hjem” til dig selv.

Lære at være nærværende og opmærksom på nuet. Lære dig selv bedre at kende uden uønskede forstyrrelser.

Du vil have mulighed for at transformere din frygt/angst til accept og se på det, som ligger bag ved frygten/angste på en mindful måde.

Retreatet er med overvejende stilhed, så kvaliteter af rent nærvær træder tydeligere frem og giver os mulighed for at opdage en vej til indre frihed og glæde, på din helt egen måde.

Stilheden og nærværet åbner op for det, som du måske ikke giver plads til i dagligdagen. Det vil også give dig mulighed for en pause og at give dig selv lov til at være nysgerrig på din egen indre udvikling.

Uanset hvad dit formål er, så er det en invitation til et sjældent dybt møde med dig selv, og når vi kommer helt til stede i mødet med os selv, erfarer vi, hvad det vil sige at være i live, øjeblik for øjeblik.

Du vil gennem øget bevidsthed og indsigt lære dig selv bedre at kende i stilhed.

Her kan du kan give slip på hverdagen, ikke bare på dens konkrete pligter og gøremål, men også på de underforståede forpligtelser og forventninger, så du kommer hjem med et nyt perspektiv på dette.

Program og praktisk info

Der vil være en undervisning med en varighed af 3 timer ca. 14 dage før afgang, hvor vi forbereder os på retreatet. Det vil foregå både i Vanløse og Århus.

Torsdag ankommer vi på retreatcenteret på Drejø mellem kl.10.00 og 11.00. og slutter søndag efter frokost, som er kl.11.30.

Vi starter torsdag kl. 11 med intro til retreatet, og kl. 12.30 er der frokost og derefter vil der være meditation, mindful bevægelse (KÅS) m.m. Kl. 20.30 starter stilheden, og den slutter søndag efter morgenmeditationen.

Vi starter hver morgen kl. 7.30 med en times meditation før morgenmaden. Der vil også være fællesmeditation kl. 11.30 før frokost og kl. 17.00 før aftensmaden i stilhed. Et møde, hvor en særlig indre fred og dybere indsigt kan udfoldes.

Hver aften ca. kl. 20.00 til 20.30 vil der være info om vipassana m.m., som du kan lytte til i stilhed. Dette er frivilligt.

Der vil være mulighed for at snakke med en mindfulness instruktør (som også er psykoterapeut), hvis der er behov for det under retreatet.

Alle deltagere skal overholde stilheden fra torsdag kl. 20,30 til søndag efter morgenmeditationen.

Stilhed betyder og indebærer stilhed i forhold til fysisk som verbal kontakt og heller ikke øjenkontakt er tilladt. Enhver form for kommunikation med de andre kursusdeltagere, enten ved at gestikulere, gøre tegnsprog, skrive sedler, etc., er ikke tilladt, når stilheden går i gang.

Yoga og fysiske øvelser samt løbeture bør ikke udøves under stilheden. Med udgangspunkt i Vipassana traditionen i mindfulness vil vi gå på opdagelse i sindet ved at søge indad i stilhed. Korte gåture er tilladt.

Ingen kontakt med omverdenen  er tilladt, når stilheden går i gang. Dette inkluderer mail, telefonsamtaler m.m. At spille på musikinstrumenter, høre radio, etc., er ikke tilladt. Læsematerialer bør ikke medbringes til kurset. Det er tilladt at tage notater.

Der er fuld forplejning inkluderet. Det er ikke muligt at tilfredsstille alle særlige ønsker og krav, når det gælder mad. Der serveres enkel, vegetarisk og nærende kost. Hvis en elev på grund af helbredsproblemer er blevet ordineret en særlig diæt, bør han eller hun underrette CFB samtidig med tilmeldingen.

Overnatningen vil som udgangspunkt være på deleværelser. Det er især vigtigt her at overholde overstående regler for stilhed. Det kan måske allerede her være en rejse i sig selv for dig at bo sammen med andre på den måde.

Sengetøj og håndklæder skal selv medbringes.

I nødstilfælde kan pårørende kontakte CFB på 22 23 98 25.

Kursusdiplom modtager du som bevis på, at du aktivt har deltaget i mindfulness Trin 5. Din personlige dokumentation på, at du har opøvet din evne til større nærvær i stilhed med dig selv.

Se sted, tid og pris her
Tilmeld dig trin 5
Læs mere om trin 6